יום חמישי, 28 ביולי 2011

כיצד ניתן להפחית את העומס בבית המשפט העליון


העובדה כי בית המשפט העליון הוא אחד העמוסים בעולם מוכרת לציבור כולו. מאמרים רבים נכתבו בניסיון להציע דרכים לפיתרון העומס השיפוטי. פוסט זה ייוחד לפיתרון אחד, אשר לטעמי עשוי לסייע בצורה משמעותית בהפחתת העומס על בית המשפט העליון.

ככלל, במסגרת הליכים אזרחיים, יכול כל מתדיין לערער ולהביא את עניינו עד לפיתחו של בית המשפט העליון. כך, אף תובע אשר תביעתו נדחתה בבית משפט השלום, ואשר ערעורו נדחה בבית המשפט המחוזי, רשאי להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון הנדונה בדן יחיד. יתרה מכך, אף על החלטת ביניים שניתנה בבית משפט השלום, ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי, ולאחר מכן ניתן להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. בקשות רשות ערעור אלה לבית המשפט העליון מכונות בקשות רשות ערעור "בגלגול שלישי", שכן הנושא שבמחלוקת נדון, בסופו של יום, על-ידי לא פחות מאשר שלוש ערכאות.    

בשנת 1982 ניתנה על ידי בית המשפט העליון החלטה במסגרת ר"ע 103/82 חניון חיפה בע"מ נ' מצת אור (הדר חיפה) בע"מ, פ"ד לו(3) 123 (1982) – החלטה הידועה לציבור עורכי הדין כ-"הלכת חניון חיפה". במסגרת הלכת חניון חיפה נקבע, כי בית המשפט העליון יעניק רשות ערעור "בגלגול שלישי" רק במקרים חריגים, שבהם מתעוררת שאלה משפטית או ציבורית חשובה, החורגת מעניינם הפרטני של הצדדים הישירים למחלוקת. כלומר, על דרך הכלל, ככל שלא מתעוררת שאלה משפטית חשובה, על בית המשפט שלא להעניק רשות ערעור, וממילא שלא לדון בערעור עצמו.

על אף הלכת חניון חיפה, מספר בקשות רשות הערעור המוגשות לבית המשפט העליון הינו רב ביותר. וכך, יום אחר יום נדחות בקשות רשות ערעור רבות על בסיס הלכת חניון חיפה, אשר הינה ההלכה המצוטטת ביותר בכל הזמנים בבית המשפט העליון.

עיון בהחלטות של בית המשפט העליון בהן נדחות בקשות רשות ערעור "בגלגול שלישי" מגלה, כי תוכנן פחות או יותר זהה. בחלקן הראשון ניתן פירוט עובדתי של הצדדים וההליכים השונים ביניהם. בחלק השני עובר בית המשפט לדון בטענות הצדדים. בחלק השלישי מציין בית המשפט העליון כי דין הבקשה להידחות בהתחשב בהלכת חניון חיפה, תוך שמוסבר מדוע המקרה אינו מעורר שאלה משפטית חשובה. בחלק הרביעי, עובר בית המשפט לרוב להסביר ("למעלה מהצורך") מדוע בכל מקרה החלטתו או פסק דינו של בית המשפט המחוזי – נשוא בקשת רשות הערעור – הינם מוצדקים (ועל כן, אף אם הייתה ניתנת רשות ערעור, היה נדחה הערעור לגופו). וכך, יום אחר יום, ניתנות על ידי בית המשפט העליון החלטות על גבי החלטות בהן נדחות בקשות רשות ערעור, בהחלטות מנומקות, על פני מספר עמודים.

לטעמי, יש לעיין מחדש בכובד ראש באופן הנמקת ההחלטות בבקשות רשות ערעור "בגלגול שלישי". בהתחשב בעומס המוטל כיום על בית המשפט העליון, ראוי כי במקום לתת החלטות מנומקות ומפורטות, יסתפק בית המשפט בנוסח החלטה סטנדרטי של פיסקה אחת בלבד, בה יצוין כי בקשת רשות הערעור נדחית עקב הלכת חניון חיפה (וזאת, מבלי להיכנס לתיאור המחלוקת ומבלי להתייחס לגופה). בדרך זו, תיחסכנה אלפי שעות "שיפוטיות" (המוקדשות לעבודה על מאות בקשות רשות הערעור המוגשות בכל שנה). בדרך זו אף יתאפשר לשופטים לקדם את הטיפול בתיקים אחרים (הזכאים אף הם ליומם בבית המשפט, בשל היותם הליכים "בגלגול ראשון" או "שני" בלבד).

דברים אלה נראים בעיניי ברורים מאליהם, אך על אף האמור, אינם מיושמים. אם כך – מדוע בוחרים השופטים לפרסם החלטות מנומקות לדחיית בקשות רשות הערעור. קיימים, ככל הנראה, שני טעמים עיקריים לכך:
  
הטעם הראשון נוגע לזכות הגישה לערכאות ולרצון לתת לכל מתדיין את התחושה כי טענותיו נשמעו. על אף הרצון הטוב המונח בבסיס טעם זה, לדעתי, ברוב המקרים של בקשות רשות ערעור "בגלגול שלישי" הטעם הזה הינו בעל משקל מועט בלבד - ראשית, בעל דין אשר פרש את טענותיו בפני שתי ערכאות, זכה כבר ליומו בבית המשפט. שנית, יש לזכור כי הוצאת החלטה מנומקת המתייחסת לטענות הצדדים באה בסופו של יום על חשבונם של מתדיינים אחרים (שגם הם זכאים כי טענותיהם יישמעו תוך זמן סביר על-ידי בית המשפט).

הטעם השני נוגע לכך כי העלאת ההחלטה על הכתב מאפשרת לבית המשפט לוודא כי המקרה אכן אינו מעורר כל שאלה משפטית המצדיקה רשות ערעור. ואולם, גם טעם זה הינו בעל משקל מועט יחסית. בהתחשב בכך כי מדובר בערעור "בגלגול שלישי", ככל שעולה שאלה משפטית חשובה, היא צריכה בדרך כלל לבלוט מפסק הדין של בית משפט השלום (או מפסק הדין של בית המשפט המחוזי), ובכל אופן, יש להניח כי מבקש רשות הערעור יעלה שאלה זו בצורה ברורה בכתבי טענותיו. על כן, אין לתת גם לטעם זה משקל מכריע.

טרם סיום אבקש להוסיף הערת אזהרה. הדיון לעיל התייחס לכל בקשות רשות ערעור כמקשה אחת. ואולם, הדבר אינו תמיד פשוט. לדוגמה, לעיתים בעל דין זכה בערכאה הראשונה, אך הפסיד בערעור בערכאה השנייה. ערעורו לבית המשפט העליון הינו, אפוא, ערעורו הראשון. שאלת מתן רשות ערעור במקרה כזה הינה מורכבת יותר (ולכך אני מקווה להקדיש דיון נפרד בעתיד).

ואולם, בכל מקרה, כאמור לעיל, ברור כי קיים פיתרון ממשי להפחתת העומס בבית המשפט העליון, אשר אינו פיתרון קסם, אלא הבסיס לו כבר קיים בפסיקת בית המשפט העליון. אם ייושם פיתרון זה, משמעות הדברים הינה הפחתת הזמן המוקדש לבקשות רשות הערעור וקידום הטיפול בתיקים האחרים. ראוי כי הדברים יישקלו.  אשמח כמובן לשמוע את דעתכם בנושא.
  
לקריאה נוספת בנושא – עו"ד נסים שלם, "גלגול שלישי – גבולות הלכת חניון חיפה"
גיא שני "רשות לערער על בקשת הרשות לערער" (ב"גלגול שני") - דין מצוי, דין מוצע ודין רצוי בסוגיית הערעור על 'החלטה אחרת'" עיוני משפט ל(1) 71 


21 תגובות:

  1. מבט לדוד סם מראה איך צריך לעשות את זה.
    החלטה הדוחה או המקבלת מתן "רשות ערעור" (writ of certiorari) אינה מנומקת כלל.

    השבמחק
  2. מיותר לציין (ולכן אציין את זה) שאם בית המשפט ידחה בצורה יותר נחרצת בקשות רשות ערעור בגלגול שלישי, סביר שיוגשו פחות בקשות, דבר שיפחית עוד יותר את העומס שמוטל על בית המשפט.

    השבמחק
  3. הי,
    פוסט מעניין ובו קריאת כיוון נכונה. לאחרונה, התחילו לחקור את שאלת רשות הערעור בעליון בצורה יסודית יותר ולהבין את היחס בינה לבין מקבילתה בארה"ב. ראה למשל: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1857987

    השבמחק
  4. היי, זיו - מסכים איתך בנושא הזה. להרחבה בנוגע למצב בארצות הברית ניתן לראות ב
    http://en.wikipedia.org/wiki/Certiorari

    קרן - מסכים גם איתך. הפוסט לא התיימר לכסות את כל מגוון ההשלכות הנובעות מדרך ההנמקה הנוכחית (למשל, קיימת גם בעייתיות בצורך לנמק דחיית בר"ע לגופם של דברים).

    ואנונימי –
    המאמר המצורף (פרי עטם, בין היתר, של ד"ר טליה פישר וד"ר איסי רוזן צבי מאוניברסיטת תל אביב) אכן מציג פרישה מעמיקה וסטטיסטית של נושא רשות הערעור בבית המשפט העליון. כדאי לעיין. הלינק הוא

    http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1857987

    השבמחק
  5. אני מסיק כי החסכון בזמן השיפוטי מתייחס לזמן כתיבת ההכרעה, ולכן לא מתייחס לדיונים שעלו בתגובות ובפוסט לעצם החלטת הדחייה. לדעתי החסכון בזמן השיפוטי אינו משמעותי. כמו שאנו יודעים, בפועל, החלק העוסק בתיאור התיק וטענות הצדדים נכתב ברוב המקרים גם כך, במסגרת הכנת התיק בלשכתו של השופט. הוא נדרש כדי לקבל את ההחלטה, ולכן אי פרסומו לא ישנה את הזמן המשמעותי הנדרש לו. הטיפול בעריכתו והוספתו לפסק הוא שולי, בוודאי ביחס לרצון להראות לבעלי הדין כי לא ניתנה פה "החלטת חותמת" אלא התיק נקרא.
    אני מסכים כי החלק הנפוץ שבו בית המשפט דוחה את הטענות לגופן "למעלה מן הנדרש" מיותר בחלק מהמקרים, אולם כאן משפיעה הבעייתיות של הלכת חניון חיפה, החלטה יעילה מאד, אבל לא מספיק מפורטת ורגישה למקרים שונים (לדעתי, אפילו בכוונה). בחינת הטענות נדרשת לשם מציאה האם אין כאן חריג שמצדיק סטייה מהלכת חניון חיפה, ושוב - אם זה נכתב כבר, אין סיבה לא לצרף להחלטה, ולשפר את אמון הצדדים בבית המשפט, שיקול חשוב גם הוא.

    השבמחק
  6. אכן יש בסיס לאמור בתגובה (ולא לחינם זו הפרקטיקה בבית המשפט העליון).
    יחד עם זאת, בעניין הערתך לגבי העלות השקועה המושקעת בלאו הכי בתיק - ייתכן מאוד כי הכנת התיקים בלשכתו של השופט (תוך תיאור הצדדים וטענותיהם) נובעת מכך כי בכל מקרה יהיה צורך לכתוב החלטה מנומקת. לכן, אם לא היה צריך לנמק את ההחלטה, ייתכן כי גם הזמן הכרוך בהכנת התיק עצמו הייתה נחסכת.
    בעניין הצורך לבחון את הטענות לגופן על מנת לראות האם מתקיים החריג להלכת חניון חיפה - ברוב המקרים, אם הטענות הדרושות הכרעה תקדימית אינן ברורות ועולות מהבקשה או מפסקי הדין של הערכאות דלמטה, ספק אם בית המשפט העליון צריך לעלות את הדברים מיוזמתו.
    ולבסוף, בעניין אמון הציבור במערכת בתי המשפט - גם במצב כיום כלל וכלל לא ברור האם מבקש שבקשתו נדחית ללא קיום דיון בבית המשפט העליון חש באמת שהוא זכה ליומו שם. יתרה מכך, לטעמי, הצפייה של האזרח עשויה להיות פועל יוצא של הפרקטיקה ומה שנהוג. אם דחיית הבקשה תיעשה על דרך הכלל בלי נימוקים, עורכי הדין בוודאי יציינו זאת בפני לקוחותיהם. בצורה זו, האכזבה והפגיעה בצפיות תהיה קטנה יותר. אם נקח בחשבון את העובדה כי פסקי דין אחרים הממתינים לכתיבה יצאו במהירות גבוהה יותר בשל הזמן הנחסך, בהחלט המערכת תצא נשכרת, גם מבחינת אמון הציבור.

    השבמחק
  7. נועם,
    תודה על הפוסט המעניין.
    אני לא מציע לנקוט באף פתרון שעשוי לפגוע (עוד יותר) באמון הציבור ברשות השופטת.
    הרצון לתת למתדיין את התחושה שטענותיו נשמעו הוא הדבר החשוב ביותר בעיני, ולכן לא הייתי מצמצם את דרך ההנמקה הנוהגת של החלטות בבקשות רשות ערעור בגלגול שלישי.
    אני חושב שאתה מפחית מחשיבותו של שיקול זה. המתדיין זכאי שטענותיו יישמעו גם על-ידי הערכאה השלישית, כל עוד הדין מעניק לו את הזכות להגיש בקשת רשות ערעור בגלגול שלישי. והכי חשוב בעיני - כמעט אמרתי: חשוב יותר מהתוצאה - הוא שבעל הדין ועורך דינו ייצאו בתחושה שטענותיהם נקראו, נשקלו וזכו להתייחסות. אם תינתן החלטה המחזיקה פסקה אחת, כפי הצעתך - אני מבטיח לך ש- 95% (לפחות) מהמתדיינים ובעלי הדין יצאו מההליך בתחושה שאף אחד לא קרא את הבר"ע שלהם. (בטח גם לך יצא לפחות פעם אחת לקבל החלטה של בית משפט בערכאה נמוכה, ולתהות האם השופט קרא את כל טענותיך. תאר לעצמך מה ירגיש זה שיקבל החלטה לאקונית כהצעתך.)
    חוץ מזה, עם או בלי קשר לנושא הפוסט, יש להכיר בכך שהלכת חניון חיפה כשלעצמה היא בעייתית, ובוודאי שדרך יישומה המאוד בלתי אחיד. אני לא חושב שבפועל בית המשפט העליון מפעיל את הקריטריונים שנקבעו בהלכת חניון חיפה, כאשר הוא בא להחליט האם לדון בבר"ע לגופה. ההתרשמות שלי היא שכאשר בית המשפט העליון מזהה החלטה מוטעית (או אולי: "החלטה מוטעית עוד על פניה") - הוא דן בבר"ע לגופה. האמת? לא רע לי עם זה, למרות שברור שזה מוסיף עומס ניכר על בית המשפט העליון.
    אז האם יש לי פתרון אחר להקלת העומס על בתי המשפט, או שאני יודע רק להגיד מה לא? יכול להיות שהאפשרות השנייה היא הנכונה. לדעתי המקום להתייעלות בתוך המערכת, במסגרת המשאבים הקיימים, הוא מצומצם למדי, ואין בכוחה להניב את התוצאות הרצויות. אני סבור שחלק ניכר מה"פתרונות" המיושמים בשנים האחרונות במערכת בתי המשפט (ע"ע הנחיות הנשיאה בקשר לדחיית מועדי דיון) מביאים בסופו של דבר לפגיעה באמון הציבור ברשות השופטת (ציבור המתדיינים לא יוצא מרוצה מהשירות שהוא מקבל מהמערכת), כך שאנו נמצאים "שופכים את התינוק עם המים". לדעתי, הפתרון האמיתי היחיד הוא בהגדלה משמעותית של תקציב מערכת בתי המשפט על מנת להוסיף שופטים. אולי אם יישאר עודף מהטיפול בדרישות דרי האוהלים בשדרות רוטשילד בימים אלו, הוא יופנה למטרה חשובה זו ...
    ואולי אני רק חולם, ובעיית העומס תמשיך ללוות אותנו עוד שנים ארוכות.

    השבמחק
  8. אנונימי, תודה על תגובתך המפורטת והמעניינת.
    לגבי הערותיך:
    1. כמובן שהמצב האופטימאלי הוא החלטות מנומקות. יחד עם זאת, במצב הדברים כיום, ראוי לעשות שינוי כיוון. יש לזכור כי בקשת רשות ערעור לעליון היא ערעור שני. כלומר, שתי ערכאות קודם לכן ידונו בטענות הצדדים במלואן. יתרה מכך, גם כיום התקנות מאפשרות לבית המשפט לדחות ערעור בגלגול ראשון בפיסקה אחת (תקנה 460(ב)).

    2. אני לא מסכים איתך כי בית המשפט דן לגופן בבר"עות, ככל שהוא סבור כי פסקי הדין בערכאה הדיונית מוטעים. לפי תחושתי, על אף שמדובר בשיקול שנשקל, לא מדובר בשיקול יחידי או מכריע.
    3. הפיתרון של הוספת תקציבים יכול בהחלט לסייע בערכאות הדיוניות. הוספת תקציבים לא תביא לשינוי במספר השופטים בבית המשפט העליון, ועל כן ספק אם יש בה כדי לשנות באופן מהותי את העומס שם.

    השבמחק
  9. החלטה שיכולה לשמש דוגמא ליישום הלכת חניון חיפה בבית המשפט העליון, היא רע"פ 1533/04 קפלן נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 20.11.2005, http://elyon1.court.gov.il/files/04/330/015/C10/04015330.c10.htm).
    ראשית, נקבע בהחלטה זו כי הלכת חניון חיפה חלה גם מקום בו מדובר בערעור ראשון למעשה של צד שזכה בבית המשפט השלום, אבל הפסיד במחוזי לאחר שהערעור נגדו התקבל (פסקה 7 להחלטה). יודגש - בעניין זה מדובר היה במקרה פלילי, בו הנאשמת זוכתה בשלום, הורשעה במחוזי, ועדיין, נקבע כי אין לה זכות ערעור לעליון, אלא בהתאם להלכת חניון חיפה בלבד.

    שנית, בהחלטה זו ניתן דגש רב למה שכונה על-ידך "החלק הרביעי" בהחלטות הדוחות רשות ערעור, הוא הפירוט לגופו של העניין. בית המשפט העליון באותו עניין אף מציין (פסקה 8 להחלטה):
    "...נוכח העובדה שהתערבות בית המשפט המחוזי בקביעותיו העובדתיות של בית משפט השלום - כפי שנעשתה בענייננו - אינה עניין של יום ביומו, בחנתי מקרוב את מסקנותיו של בית המשפט המחוזי אל מול מסקנותיו של בית משפט השלום. ביקשתי, באופן חריג, כי התיק יובא אלי מבית המשפט קמא, ועיינתי גם בחומר הראיות. שוכנעתי, כי בדין התערב בית המשפט המחוזי בקביעות בית משפט השלום וכי בדין הורשעה המבקשת".
    לאחר דברים אלו ישנו דיון מפורט בחומר הראיות בתיק, ולבסוף, בקשת רשות הערעור נדחית.

    השבמחק
  10. הבעיה בהלכת חניון חיפה, לא פעם, היא שהיא מהווה פלסתר. יש שופטים שמפעילים אותה באופן ראוי, ויש שופטים (גם בביהמ"ש העליון) שייתלו בכל זיז אפשרי כדי לדחות את הבקשה.

    איך בדיוק מזהים החלטה מוטעית "על פני הפסק"? האם בפסק-הדין מופיעה כותרת "החלטה מוטעית"? מובן שלא. אין כמעט שום דרך לבדוק אם ביהמ"ש שגה מבלי לקרוא ולבחון את טענות המערער, אחת לאחת.

    יתרה מכך, מה הדין כאשר הערכאות הקודמות הסוו (אפילו בשוגג) את טעותם? מה כאשר הן התעלמו מטענות שאינן נוחות להם, או שסתם לא קראו והתייחסו לטענות ולתמונה המלאה (אחת הבעיות הקשות ביותר במערכת המשפט הישראלית)? איך "תתגלה" הטעות על-פני הפסק במקרה כזה?

    הלכת חניון חיפה, כשלעצמה, היא טובה רק בהנחה שהערכאות הדיוניות הן מקצועיות, רציניות, בוחנות את טענות הצדדים כראוי ולעמוק, ואכן מפעילות את החוק. הלוואי שזו היתה המציאות. באמת הייתי רוצה בזה, אבל זו לא. במצב זה, דבקות יתרה בתירוץ של "חניון חיפה" משמעו שהחוק לא מיושם. הוא בקושי המלצה.

    השבמחק
  11. והנה דוגמה שאפשר גם אחרת - השופט גרוניס דוחה בפסקה בקשת רשות ערעור בגלגול שלישי שהוגשה אליו:

    בקשה זו אינה מצדיקה מתן רשות ערעור בגלגול שלישי, לאחר החלטה של רשם בית המשפט המחוזי ופסק דין בערעור בבית המשפט המחוזי. מוכן אני להניח, ואדגיש מדובר בהנחה בלבד, כי נפלו טעויות מסוימות בהחלטתו של כבוד הרשם בסוגייה של היתר המצאה וביטולו וכן בנושא של המצאה למורשה. אף אם כך הוא, הרי הנושאים שבקשת רשות הערעור מבקשת להעלות עוסקים בעיקרו של דבר ביישום הדין על העובדות. יישומו של הדין שלא כהלכה, בהנחה שכך קרה, אינו מביא, בדרך כלל, לפתיחת שעריה של ערכאת הערעור בגלגול שלישי. אף אם נפלה שגגה לגבי תיאור הדין בנקודות מסוימות, הרי גם בכך אין כדי להביא בהכרח למתן רשות ערעור, לאחר דיון והכרעה כפולים. איני מתעלם אף מדרך הילוכו של בית המשפט המחוזי בפסק הדין בערעור. הגם שניתן משקל אף לעניין זה, אין בכך כדי להביא למתן רשות ערעור.

    http://elyon1.court.gov.il/files/11/660/071/s02/11071660.s02.htm

    השבמחק
  12. עדיין לא קראתי את כל האמור לעיל, ובכל זאת אני מזמין אתכם לקרוא את אשר כתבתי בעניין הגלגול השלישי באתר "מחלקה ראשונה" של יואב יצחק ביום 13.1.2012. הקלידו "מילמן מרדכי" בחלון החיפוש שבאתר הנ"ל, ולחצו על "כרסום" בעניין החזרתו של השופט יורם דנציגר לכתיבת החלטות בהיותו בחופשה בשל פרשת לחיאני.
    אפשר להקליד גם "יורם דנציגר" ולהגיע ל"כרסום" הנ"ל. אשמח לקבל תגובות על הדברים שכתבתי שם (ארבעה קטעים נפרדים).
    מילמן מרדכי milmanlaw@hotmail.com . תודה.

    השבמחק
  13. השיטה הנוהגת בבית המשפט העליון ("למעלה מהצורך" ו - "מניעת עיוות דין") עלולה לגרום לנזקים של ממש לדין הישראלי. שופט אחד בבית המשפט העליון, הדוחה בקשת רשות לערער בגלגול שלישי, בנימוק שהסוגיה אינה עקרונית-כללית, מוסיף אמרת אגב "למעלה מהצורך" ותומך בהלכה שנפסקה ע"י בית המשפט המחוזי. הלכת המחוזי זוכה לאישור כביכול של בית המשפט העליון. לאחר מכן שום שופט בשלום ובמחוזי לא יעז לפסוק בניגוד להלכת המחוזי שאורה כביכול בעליון. הלכת מחוזי מחוזקת ע"י שופט אחד בעליון, שלא נדונה בהליך ערעור בעליון, ובוודאי שלא בהרכב מינימלי של שלושה שופטים - הופכת להלכה מחייבת בפועל, ואין מערערים אחריה. באופן זה נוטל לעצמו שופט אחד בעליון כוח של הרכב שלושה בעליון, בניגוד לדין. הלכה מחייבת כביכול נפסקת ע"י שופט/י מחוזי עם חיזוק של שופט אחד מהעליון, בלי שהעליון התעמק בסוגיה. דוגמה למקרה כזה ניתן למצוא, לדעתי, במקרה שקרה לי. בשנת 2005 החליט ראש ההוצל"פ לחלק סכום כסף שהוצא מחייב באמצעות הליך יעיל, לתיקי הוצל"פ שכלל לא נקטו את ההליך היעיל. השופטת שטופמן במחוזי אישרה את החלטתו של ראש ההוצל"פ, והשופט סלים ג'ובראן בעליון דחה את הבר"ע שהגשתי. הנימוק היה שפירוש סעיף
    76(א)לחוק ההוצאה לפועל אינו סוגיה עקרונית-כללית. "למעלה מהצורך" הביע השופט בעליון, באמרת אגב, תמיכה בפירוש שנתנה השופטת שטופמן לסעיף 76(א). מאז כל הפסיקה בנושא דין הקדימה לחוב מזונות מבוססת על "הלכת ר.מ. צמיגי אחים", למרות שההלכה לא נבדקה מעולם ע"י הרכב שלושה בבית המשפט העליון, ואפילו לא ע"י דן יחיד בבית המשפט העליון, שהרי השפט ג'ובראן החליט שלא יתקיים ערעור בעליון. חודשיים וחצי לאחר שניתנה ההחלטה הנ"ל של ג'ובראן פורסמה הצעת חוק ממשלתית שלפיה בסבב הראשון של חלוקת סכום כאמור, ישתתפו רק תיקים שבהם ננקט ההליך היעיל. התיקון נכנס לתוקף בשנת 2009 (תיקון 29). בגלל ההלכה הנ"ל עד היום ממשיכים בהוצל"פ להעביר סכומים מהתיק שנקט הליך יעיל, אל תיקי מזונות שלא נקטו את ההליך היעיל. בעניין זה ראו באתר "נבו" את כתבי הטענות שהגשתי בתיק
    רע"צ 17591-12-10 בבית משפט השלום בפתח תקוה. מילמן מרדכי.

    השבמחק
  14. חשוב לזכור ולהדגיש, שהמוסד של "גלגול שלישי" נוצר ע"י המחוקק בשנת 1957 שלא כדי להעניק לבעל דין הזדמנות נוספת, ושלא כדי לתקן עיוות דין שנגרם לבעל הדין שהפסיד בגלגול השני. המוסד נוצר משום שקיים רק בית משפט אחד שפוסק הלכה מחייבת, בעוד שיש כמה בתי משפט שקובעים "הלכות מנחות". המחוקק משתמש בבעל דין שהפסיד בגלגול השני, ונותן לו אשליה של הזדמנות נוספת. אם בקשתו תתקבל והוא יזכה בערעור בגלגול השלישי, תהיה זו תוצאת לוואי מצויינת עבור בעל הדין, אך זו רק תוצאת לוואי. התכלית של המוסד האמור היא : שימוש בבעל דין שהפסיד בגלגול השני, ככלי להעברת סוגיה מבתי המשפט המחוזיים שעלולים לפסוק הלכות סותרות, אל בית המשפט העליון, כדי שהוא יפסוק הלכה מחייבת. אם נסכים שזו התכלית של יצירת המוסד של גלגול שלישי, ההחלטה על קבלת או על דחיית בקשה לגלגול שלישי תהיה של שורה אחת. מילמן מרדכי milmanlaw@hotmail.com

    השבמחק
  15. כיוון שכל בעל דין שהפסיד במשפט בטוח שנגרם לו עוול ועיוות דין, ומחשש שבית המשפט העליון יוצף בערעורים על פסקי דין של בתי משפט השלום ועל פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים, המחוקק כבר בשנת 1957 החליט לחלק את עומס הערעורים. ערעורים בעניינים כבדים, שנמסרו מלכתחילה למחוזיים, יהיו בסמכותו של העליון. ערעורים בענינים קלים, שנמסרו מלכתחילה לבתי משפט השלום, יהיו בסמכותם של המחוזיים. המחוקק הניח שהשופטים במחוזיים יהיו רציניים ומעמיקים בדונם בערעורים, ולא התכוון לפגוע ביוקרתם ע"י הפיכת פסקיהם בערעורים לפסקים על-תנאי (על תנאי שיאושרו בעליון). משום מה יש הסבורים שבעל דין שלא זכה לכך שערעורו יידון בעליון, סובל מקיפוח. המחוקק לא חשב כך. המחוזי טוב לערעורים כמו העליון, אלא שמחוזיים יש כמה, והלכה מחייבת רק העליון פוסק. הצורך בערעור על ערעור (גלגול שלישי) נובע רק ממצב עובדתי-משפטי זה. הנשיא שמגר טעה אפוא בחניון חיפה כשקבע שהגלגול השלישי נועד להציל בעל דין שנפגע מעיוות דין של המחוזי. ראו מאמר שכתב עו"ד בומבך בעניין הגלגול השלישי באתר האינטרנט של "פסקדין" בשנת 2005.
    מילמן מרדכי milmanlaw@hotmail.com

    השבמחק
  16. המחוקק קבע כבר בשנת 1957 כי פסק דין של מחוזי בערעור, ניתן לערעור לפני בימ"ש העליון, ברשותו של בית המשפט המחוזי שנתן את פסק הדין. אין צורך לבקש מהמחוזי רשות. היוזמה לרשות באה מהמחוזי, והוא נותן אותה בגוף פסק הדין. לא ניתנה רשות בגוף פסק הדין, משמע שהמחוזי כבר החליט שלא לתת רשות. אופציה זו היא אופציה ראשונה בסעיף 19(ב) לחוק משנת 1957. בנוסח המשולב משנת 1984 זוהי אופציה אחרונה. את כוונת המחוקק יש לחפש בחוק המקורי, ולא בנוסח המשולב. המחוקק שאל את עצמו, איך ניתן לגרום לכך שהלכה חשובה של המחוזי בערעור תיבדק ותוכרע ע"י העליון (שיפסוק לגביה הלכה מחייבת)? כיוון שבית משפט מחוזי אמור להיות אובייקטיבי ונייטרלי יותר מבעל הדין שהפסיד, הוטל התפקיד של הסינון על בית המשפט המחוזי שנתן את פסק הדין. זוהי האופציה הראשונה. כשהמחוזי עשה את הסינון בעצמו, ומצא שיש צורך בהלכה מחייבת של העליון, המחוקק מכבד את החלטתו זו, ואין לבית המשפט העליון שיקול דעת : הוא חייב לדון בערעור אם הוגש ערעור. המחוקק העדיף אופציה זו. המחוקק לא רצה שבעלי הדין שהפסידו יציפו את העליון בערעורים על פסקי דין שניתנו בערעורים. אז מדוע ניתנה לבעל דין שהפסיד בערעור במחוזי, אופציה לבקש מהעליון רשות לגלגול שלישי ? המחוקק הכיר את טבע האדם. גם שופט מחוזי הוא אדם. נטייתו של שופט היא להאמין שפסק דינו ראוי להיות הלכה כללית.
    שופט המכבד את עצמו לא ייזום הגשת ערעור על פסק דין שהוא עצמו כתב. נקיטת יוזמה כזו עלולה להיחשב לחוסר ביטחון, ולחוסר החלטיות. לפיכך העביר המחוקק את התפקיד ליזום את הגשת הערעור אל בעל הדין שהפסיד. כאן לעליון יש שיקול דעת, כי אין לסמוך על האובייקטיביות של בעל הדין שהפסיד. כיוון שהמחוקק כותב הוראת חוק באופן אלגבראי, בלי להסביר את מניעיו ואת שיקוליו, נוטים אנו לחשוב שלבעל דין שהפסיד בערעור במחוזי יש אופציה לקבל הזדמנות נוספת (בעליון) לתיקון עוול שגרם לו המחוזי בערעור, אך זו לא היתה כוונת המחוקק. בלית בררה, בגלל ידיעת טבע האדם כאמור, נתן המחוקק לבעל הדין שהפסיד בערעור, כוח לגשת לעליון ולנסות לשכנעו כי הסוגיה כה חשובה, עד כי דרושה לגביה הלכה מחייבת של העליון. בנוסח המשולב, האופציה הראשונה (רשות לערער בגוף פסק הדין של המחוזי) הוזזה לסוף הסעיף. זו טעות של מי שניסח את הנוסח המשולב. דברים אלה נכתבו כדי לחזק את הטיעון, כי המחוקק השתמש בבעל דין שהפסיד בערעור במחוזי, ככלי להעברת מסר לעליון : "בתי המשפט המחוזיים והשלום וכלל הציבור זקוקים להלכה מחייבת של העליון בסוגיה החשובה שנדונה במחוזי". מילמן מרדכי milmanlaw@hotmail.com

    השבמחק
  17. אם אינני טועה, השופט יורם דנציגר מזכיר אמירה של השופט שמגר בבר"ע 103/82, שלפיה תינתן רשות לערער בגלגול שלישי גם כדי למנוע עיוות דין. צריך לברר באיזה הקשר נאמרו הדברים ע"י השופט שמגר. נראה לי שאמירה זו אינה מתיישבת עם הצורך לדחות בקשות גם כשהשופט בעליון סבור שהמחוזי טעה בתוצאה שאליה הגיע. כל טעות כזו של המחוזי גורמת עיוות דין למבקש, ובכל זאת בקשתו לגלגול שלישי נדחית. המחוזי הוא ערכאת ערעור לגיטימית ואחרונה. כשם שהעליון טועה, כך גם המחוזי טועה. כשם שאין ערעור על העליון, אין ערעור על המחוזי שדן כערכאת ערעור. גלגול שלישי אינו ערעור על המחוזי, אלא דיון לצורך פסיקת הלכה מחייבת בסוגיה שבה אין הלכה מחייבת, או כשההלכה הקיימת טעונה שינוי. אם השופט שמגר הזכיר מניעת עיוות דין כעילה למתן רשות לערער בגלגול שלישי, אז כנראה שהשופט שמגר טעה בנקודה זו. מרדכי מילמן

    השבמחק
  18. מרדכי שלום,
    תודה על הערותיך המקיפות. אכן, סוגיית "הגלגול השלישי" ואופן ההתייחסות אליה, הן על ידי המחוקק והן על ידי בית המשפט, הינה סוגייה מעניינת ורבת חשיבות. ההנמקה הניתנת לדחיית בר"ע (למעלה מהצורך לעיתים)עשויה אכן להתגלה כבעייתית.
    נועם

    השבמחק
  19. כאשר כתב תביעה אינו מגלה עילת תביעה, ניתן למחוק את התביעה על הסף. כאשר בית המשפט או הרשם מתבקש לתת פסק דין בשל אי-הגשת כתב הגנה, עליו לעיין היטב בכתב התביעה, ואם הוא נוכח לדעת כי כתב התביעה אינו מגלה עילת תביעה, עליו לדחות את הבקשה למתן פסק דין. האם על הרשם לתת במקרה זה פסק דין ובו מחיקה של כתב התביעה ? האם במקרה זה הרשם מוסמך לתת פסק דין ובו דחייה של התביעה ? אם הרשם מוסמך רק לדחות את הבקשה למתן פסק דין ? האם התיק יישאר במצב זה ולא ייסגר, או שהנתבע זכאי לסעד כלשהו נגד התובע לשם סגירת התיק ? נניח שהרשם לא בדק את תוכנו של כתב התביעה, ונתן פסק דין בשל אי הגשת כתב הגנה, למרות שכתב התביעה אינו מגלה עילת תביעה. התובע הגיש את פסק הדין לביצוע בלשכת ההוצל"פ. הנתבע אינו רוצה לבקש ביטול פסק הדין כדי לקיים משפט (או כדי לבקש מחיקה או דחיה על הסף), אלא רוצה לערער (בזכות) על פסק הדין בנימוק שהרשם טעה בכך שנתן נגדו פסק דין, למרות שכתב התביעה אינו מגלה עילת תביעה. נניח שהערעור יתקבל, וייקבע שהרשם טעה בכך שנתן פסק דין, ופסק הדין יבוטל. האם בכך זכה הנתבע במעשה בית דין ? האם הנתבע לא יוטרד עוד ע"י התובע באותו עניין ? או שהתובע רשאי לבקש לתקן את כתב התביעה, או להגיש תביעה חדשה מתוקנת ?
    מרדכי מילמן

    השבמחק
  20. בעניין הגלגול השלישי : למיטב ידיעתי, השופט יורם דנציגר ממשיך לכתוב בהחלטות שבהן הוא דוחה בקשות לקיום "גלגול שלישי", מדוע צדק בית המשפט המחוזי לגופו של העניין. לדעתי, יש בכך פגיעה ביוקרתו של בית המשפט המחוזי, שעל-פי המחוקק הוא ערכאת ערעור לגיטימית (ואחרונה) על החלטות של בית משפט השלום. נתאר לעצמנו שכל בעל דין שהפסיד בערעור בפני בית הדין הארצי לעבודה, היה מבקש מבית המשפט העליון שיקיים דיון ב"גלגול שלישי". שופטי בית הדין הארצי לעבודה היו רואים בכך פגיעה קשה בסמכותו וביוקרתו של בית הדין הארצי לעבודה. אילו זה היה המצב בענייני עבודה, היו שופטי בית הדין הארצי לעבודה טוענים שאין טעם להעניק להם סמכות של בית דין לערעורים, כשממילא נבדקים פסקי הדין שלהם ע"י בית המשפט העליון, וכשבעלי הדין אינם מתייחסים אליהם כאל ערכאה אחרונה. כששופט יחיד בבית המשפט העליון מסביר מדוע צדק בית המפט המחוזי, הוא רומז בכך, שאילו טעה בית המשפט המחוזי, הוא היה גורם עוול למבקש, ועל כן - לשם מניעת העוול - היתה ניתנת רשות לקיים דיון בגלגול שלישי. זו הסיבה שכה רבים הם בעלי הדין המגישים בקשות לקיום דיון בגלגול שלישי. הם סבורים שאם השופט האחד בבית המשפט העליון ישתכנע שבית המשפט המחוזי טעה וגרם עוול למבקש, הוא ייתן רשות לערער ולקיים גלגול שלישי. מצב דברים זה מנוגד לכוונת המחוקק. תפקידו של בית המשפט המחוזי אמנם אינו לפסוק הלכה מחייבת (שלא כמו בית הדין הארצי לעבודה), אבל תפקידו להכריע סופית בסכסוך שבין הצדדים. הגישה של השופט יורם דנציגר גורמת כירסום חמור בסמכות זו של בית המשפט המחוזי. אילו הייתי שופט מחוזי הדן בערעורים, הייתי נעלב מכך ששופט אחד בבית המשפט העליון מחווה דעה על פסק הדין שנתתי. אני חשבתי שפסק הדין שנתתי סיים את הסכסוך, ומתברר שהסכסוך נדון שוב בבית המשפט העליון. חבל על הטרחה שטרחתי. פסק הדין שנתתי לא היה אלא פסק דין על-תנאי. הלכה שפסקתי ביגיעה רבה הפכה להלכה של בית המשפט העליון, למרות שבית המשפט העליון לא דן בהרכב שלושה, אלא רק חיווה דעת יחיד על ההלכה שפסקתי. התהילה היא של העליון ולא של המחוזי. מצב דברים זה מעניק כוח עצום לשופט אחד בבית המשפט העליון, למרות שתפקידו הוא רק לסנן : להחליט איזו בקשה ראויה לעבור להרכב שלושה לדיון בגלגול שלישי, ואיזו בקשה צריכה להידחות ללא נימוקים לגופו של העניין. מעולם לא ראיתי ששופט אחד בעליון כתב שאמנם טעה בית המשפט המחוזי בהחלטתו, אך בכל זאת אין סמכות לבית המשפט העליון לקיים דיון בגלגול שלישי. היה טעם לחוות דעה לגופו של העניין ("למעלה מהדרוש") רק אילו היו גם החלטות כאלה : טעה בית המשפט המחוזי, אך קצרה ידי מלהושיע, כי בית המשפט המחוזי הוא ערכאת ערעור לגיטימית ואחרונה. מרדכי מילמן.

    השבמחק
  21. רציתי לדעת מה קורה במצב בו בית המשפט המחוזי (היושב כערכאת ערעור "בגלגול שני") נותן רשות לערער בגוף פסק הדין?? כאשר ערכאה ראשונה - היא ועדת ערר, ערכאה שניה- הוגש ערעור למחוזי, והכל בהתאם לחוק בתי דין מינהליים ואילו השופט העניק רשות לערער לפי חוק בתי המשפט ולא לפי החוק הרלוונטי? יודגש כי בחוק בתי דין מינהליים בערעור "בגלגול שלישי" נדרשת רשות לערער מנשיא בית משפט העליון או שופט עליון שהוסמך לכך.

    השבמחק